nogmaals kijken in de ziel

In mijn vorige blog over de serie ‘Kijken in de ziel’ met artsen schreef ik dat ik veel moeite had met de manier waarop artsen dachten over de vraag “hoe definieert u gezond?”. Het antwoord kwam ongeveer hier op neer: “Een mens is gezond als hij kan doen wat hij wil, ook al is hij ziek, zit in een rolstoel, of wordt behandeld voor kanker.”. Maar in die blogpost vond ik het moeilijk om precies te duiden welk probleem ik met dat antwoord had.

Sindsdien speelt het vaak door mijn gedachten en vanochtend werd ik er mee wakker. Ik merk dat ik eigenlijk geneigd ben om het zelfde te denken als de artsen in die serie en val dan elke keer weer op mijn bek als ik merk dat het toch niet klopt. Ik ben namelijk ook geneigd om te denken dat ik gezond ben als ik me maar psychisch goed voel, tevreden ben met de dingen die ik op dit moment doe, de zaken een beetje op een rij heb, mijn willen goed heb aangepast aan mijn kunnen (waar een collega* laatst een mooi blog over schreef). Maar het punt blijft dat ik ook op die momenten helemaal niet gezond ben, ik voel me dan alleen zoals ik me voelde toen ik nog gezond was. Ik voel me dan bij machte om mijn leven zelf in te richten, ik denk dat ik de baas ben van de dingen die gebeuren.

Maar ik ben niet de baas, dat is slechts een illusie. Mijn ziekte kan namelijk zomaar roet in het eten gooien, een spaak tussen het wiel steken van mijn zo goed mogelijk geplande plannen. En dan wordt mijn gevoel van gezond zijn van de troon gestoten en zal ik me zo goed en zo kwaad als ik kan moeten aanpassen aan wat mijn lijf op dat moment nog aankan. Mijn ziekte is ook niet de baas (althans zo wil ik het echt niet zien), maar er kunnen, doordat ik ziek ben, zaken zomaar opeens helemaal anders zijn.

Natuurlijk lopen bij gezonde mensen ook niet alle dingen zoals ze plannen en willen, het regent ook bij hen als ze op zonneschijn hopen. Maar door mijn chronische systeemziekte is er in mijn leven wel vaak iets dat de boel verstoort. Pijn, extreme vermoeidheid, ontstekingen, bijwerkingen van de medicijnen, verdriet over de dingen die niet meer kunnen, instabiliteit, om maar wat te noemen. En dat zorgt er elke keer weer voor dat ik opnieuw het evenwicht moet vinden, zodat ik me weer goed voel in mijn hoofd, tevreden ben met de dingen die ik nog kan doen, de zaken weer op een rij krijg en mijn willen aan kan passen aan mijn kunnen.

En doordat ik me in de luren laat leggen door mijn gevoel van gezondheid als alles wel zo’n beetje loopt, kan ik keer op keer weer overvallen worden door hoezeer mijn leven toch in het teken staat van mijn ziekte.

* het woord collega is hier bedoeld als metafoor, omdat ik het woord lotgenoot niet zo’n fijn woord vind. Hij is niet echt een collega, collega’s van elkaar zijn meestal gezond, maar zijn leven is ook drastisch anders geworden, bij hem vanwege niet aangeboren hersenletsel.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in TV, ziek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op nogmaals kijken in de ziel

  1. baasbraal zegt:

    Ik heb weleens gelezen (ik geloof dat het bij Kahlil Gibran was): “Indien u een despoot wilt onttronen, moet u eerst de troon omverhalen die u in uw eigen hart heeft opgesteld” Wij kunnen ons ergeren aan mensen, alleen maar omdat ze een gevoelig plekje bij onszelf aanroeren Als ze iets zeggen wat helemaal niet bij onszelf resoneert, kunnen we het veel makkelijker naast ons neerleggen…….
    Nou, welkom bij de mensheid Josh! Ik zou alleen voor je willen dat er minder verstrekkende problemen voor nodig waren om je dat inzicht te geven. Bedankt voor je logje…

Geef een reactie

