zeep maken

Toen ik over mijn knutsels schreef, kreeg ik reacties op het zelf zeep maken. Of dat niet moeilijk is, of veel werk, en hoe ik dat dan doe? Waarom zelf zeep maken überhaupt, zeep kan je toch overal kopen?

Ik hou er heel erg van om dingen zelf te doen, zelf te kunnen. Dat is best lastig in mijn huidige situatie. Vooral in dit seizoen, het is te koud om zomaar naar buiten te gaan, ik word te snel koud en te moeilijk weer warm (lastig aspect van dunne vezelneuropathie). Dingen die ik zelf kan maken, hoe nutteloos ook, daar word ik blij van. De perfecte reden om zoiets als zeep zelf te maken.

Verder kan ik niet zo goed tegen allerlei gewone cosmetica, mijn huid is zo dun en teer dat ik snel wondjes, irritatie, eczeem, schimmels en ontstekingen krijg. Alle zepen en dergelijke moeten extra vet en met niet irriterende ingrediënten gemaakt zijn. Of met ingrediënten die normaal niet in zeep zitten.

Zeep is niet moeilijk om te maken, niet moeilijker dan pannenkoeken bakken. Het is een simpel chemisch proces, waarbij twee stoffen (vet en loog) samen een andere stof (zeep) maken. Er zijn op internet heel veel handleidingen over het maken van zeep, dus als je de tijd neemt om die te lezen en te begrijpen, is het proces van zeep maken daarna heel makkelijk. En het is iets waar ik blij en tevreden van word.

Mijn eerste zeep had ik, een paar jaar geleden, gemaakt met alleen olijfolie als vet. Het was een prima zeep, alleen werd hij bij gebruik snel een beetje zacht en kliederig. Dat vonden we niet zo prettig aanvoelen, ook al rook het nog steeds lekker. Voor de zeep die ik een paar weken geleden gemaakt heb, wilde ik dat het een stevige zeep werd, en dat hij snel schuimde. Ik wil er namelijk ook mijn haar mee kunnen wassen, en dat kan ik alleen zelf als het niet te lang duurt. (Gek genoeg kan ik mijn haar wel eenarmig met een stukje zeep wassen en niet met shampoo, dat druipt dan gelijk naar beneden, of komt op één plekje op mijn hoofd terecht, heel onhandig allemaal.)

Ik heb voor de kerstzeep, een recept als uitgangspunt genomen van dit blog. Op dit blog kan je ook een uitgebreide uitleg vinden over zelf zeep maken.
20121209-092100.jpg
Ik heb alleen andere ingrediënten gebruikt, zoals niervet om de zeep harder te maken (zelf uitgesmolten van het vet dat ik gekregen had van de slager die de runderen slacht die rondlopen in de gebieden van het Limburgs landschap. Heerlijk vlees levert die slager trouwens. En als ik het vraag krijg ik ook lever om paté mee te maken en botten om soep van te maken cadeau. Voor mij brengt hij het trouwens zelfs bijna aan huis. Een hele lieve man.), kokosolie om de zeep extra schuimend te maken, neemolie voor de medicinale werking, sheabutter en olijfolie. Ik heb ook ongeveer 10% overvetting (er zijn zeepcalculators waar je dat in kan voeren) gebruikt, zodat de zeep de huid niet uitdroogt. Ook heb ik wat minder etherische olie gebruikt dan in het recept staat aangegeven, maar wel gemalen kaneelstokjes (wel echte kaneel en geen cassia) toegevoegd. Dat ruikt lekker en kaneel helpt tegen schimmels. Alle verschillende soorten olie koop ik via internet, ik heb goede ervaring met deze webwinkel.

Het resultaat is een heerlijk ruikende en schuimende zeep, die ik kan uitdelen als cadeautje voor de kerst aan allerlei mensen (het is niet veel meer werk om een grote hoeveelheid te maken) en die ik kan gebruiken voor mijn haar en huid.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in knutselen, koken, sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

4 reacties op zeep maken

  1. Wat leuk! Zeep maken komt ook op mijn lijstje. Lijkt me leuk om te doen.

    • Josh Moll zegt:

      Het is ook super leuk om te doen, en helemaal niet moeilijk! De zeep moet alleen wel een tijdje drogen nadat je hem gemaakt hebt.

  2. Kelly zegt:

    These look lovely! I enjoy handmade soaps.

Geef een reactie

