hard werken

Het is vreemd hoe hard werken het is om chronisch ziek te zijn. Het is het stukje van de grote puzzel dat het moeilijkste is uit te leggen. En dan bedoel ik met hard werken niet alle zichtbare dingen die mij veel moeite kosten, zoals aankleden, douchen, lopen, koken, voor je kinderen zorgen en haren kammen. Nee, wat ongelooflijk veel discipline kost zijn de onzichtbare dingen. De onzichtbare dingen die mij kunnen verstrikken.

Het is ’s nachts wakker liggen en me zorgen maken over de grote en de kleine wereld en toch mezelf toestaan te gaan slapen. Niet net doen alsof ik niemand nodig heb, niet de “ik kan het zelf” behoefte mijn blik laten vertroebelen. Me de tijd gunnen om voor mezelf te zorgen en na te denken over wat ik nodig heb om mijn taak in het leven te blijven doen.

Mezelf het verdriet te laten voelen zonder in drama te vervallen. De moed oppakken, elke dag weer, zonder daarvoor eerst te moeten verharden. Open te durven blijven staan voor wat het leven me te bieden heeft.

Aanvaarden dat ieder mens alleen zijn eigen leven kan leiden, ik zelf, maar ook mijn kinderen, mijn dierbaren, mijn vrienden. Discipline opbrengen om niet mezelf te laten zakken in het moeras van zelfmedelijden. Mezelf niet zien als een zak vol momenten van te kort schieten. Zacht en warm en vol liefde blijven, voor mezelf en de anderen. Mijn leed niet het leed van anderen te willen maken.

Deze dingen zijn het moeilijkste, omdat ze grotendeels onzichtbaar zijn. Het is moeilijk erover te praten, want zulke kwesties kunnen niet zomaar opgelost worden. Nee, het is een dagelijkse oefening om goed te blijven leven.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in Lyme, sarcoïdose, thuisonderwijs, vrienden, ziek. Bookmark de permalink .

6 reacties op hard werken

  1. Kelly zegt:

    I am reading a book about Fear by Thich Nhat Hanh and I have been practicing the 5 Remembrances.

    I am of the nature to grow old.
    There is no way to escape growing old.

    I am of the nature to have ill health.
    There is no way to escape ill health.

    I am of the nature to die.
    There is no way to escape death.

    All that is dear to me and everyone I love
    are the nature to change.

    There is no way to escape
    being separated from them.

    My actions are my only true belongings.
    I cannot escape the consequences of my actions.
    My actions are the ground upon which I stand.

    [ hugs ]

  2. Anneke Puissant zegt:

    Hoi Josh, ik heb bewondering voor jou! Misschien kan ik het ook een beetje begrijpen. Liefs, Anneke

  3. Magic zegt:

    Misschien een vreemde vraag, maar heeft u het boek De Enkeling van Peter Jaspers in uw bezit?

  4. Magic zegt:

    Ik ken het boek niet, maar was op zoek naar dit boek voor iemand die het vroeger gelezen heeft en er nu naar op zoek was, misschien een kopie van draaien, maar is al niet meer nodig, want ze heeft het al, dank je voor je antwoord !

  5. Annelies Schorsij zegt:

    Ook ik vond het een geweldig boek. Heb het uitgeleend en niet terug gekregen. Ik weet ook niet meer aan wie. Ik zou het graag nog eens lezen.
    Heeft iemand nog een exemplaar te koop of te leen?
    Met vriendelijke groet,
    Annelies

Geef een reactie

