de volgende vraag

Na mijn vorige blog, dat mocht rekenen op een overweldigende belangstelling, is het tijd voor het beantwoorden van de volgende vraag. Die vraag wordt namelijk gelijk gesteld, nadat mensen zeggen dat ze begrijpen dat we weer thuisonderwijs geven.

Maar red je het wel?

Het is een logische vraag. Ik ben tenslotte chronisch ziek en we zijn niet voor niks gestopt met thuisonderwijs, anderhalf jaar geleden (zie dit blog).

Maar ik denk dat we het wel redden.
We zijn gewend geraakt aan het feit dat ik ziek ben. We schrikken niet meer van elke longontsteking. We weten dat ik het wel overleef en dat ik ook met een serieuze dip wel weer mijn weg vind.
Alma is weer anderhalf jaar ouder geworden en daarmee zelfstandiger. Ze weet behoorlijk goed wat ze wil en kan daar ook het werk voor doen dat nodig is. Ze maakt makkelijk de afspraak om te lezen als ik ’s middags slaap en dat doet ze dan ook. Ze zit in allerlei jeugdclubs waar ze het goed heeft.
En het scheelt zoveel tijd en energie dat we ons geen zorgen meer over haar hoeven maken. Ze huppelt weer naar de bakker. Ze leert met plezier. Ze tekent. Ze schrijft vrijwillig!

20130220-084401.jpg
Ze slaapt weer goed, zelfs weer in haar eigen bed. Ze is niet meer ziekig, moe en slap. Ze is niet meer boos over elke kruimel die in de weg ligt. Ze is levendig. We hoeven ons ’s ochtends niet af te vragen of we haar vandaag thuis moeten houden of dat ze het wel redt. Er hoeft na schooltijd geen huiswerk meer gemaakt te worden, met al het drama dat daarbij hoort. Ze is zo’n fijne aanwezigheid in ons leven.

En ze heeft nu alle tijd om haar voorbeeld-taarten te bakken, voor de taartenwinkel die ze op wil gaan richten. Die wij natuurlijk mogen opeten…

20130220-084856.jpg

20130220-084936.jpg

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, dieren, school, thuisonderwijs, veelgestelde vragen, ziek. Bookmark de permalink .

6 reacties op de volgende vraag

  1. Laura zegt:

    Knap! Hoe je schrijft, hoe je het allemaal omschrijft… En die taarten zien er heerlijk uit!! 🙂

  2. Margreet zegt:

    Fijn!
    “Thuis” is ook een veel flexibeler omgeving dan school, met veel mogelijkheden. Beslist niet minder dan school, wel anders!
    Liefs,
    Margreet

  3. Lys zegt:

    Stoer van jullie en veel plezier gewenst

  4. Lieve zegt:

    Als Alma wil, breng ik haar graag in contact met twee fantastische taartenbaksters die ik (persoonlijk) ken hier bij ons in de Betuwe. Kijk alvast op http://www.delicioustaart.nl/ ! Groet, en heel veel succes toegewenst!! – Lieve

  5. Chaja zegt:

    Als jij zo schrijft, breekt de zon gewoon door. En bovendien weet ik nu ook eindelijk waar die uil nou eigenlijk in zat. In mijn herinnering zat-ie in “omen” maar in wiens ome
    was me nooit zo duidelijk. Nu weet ik weer meer! Liefs, Chaja

Geef een reactie

