dyslexie

Afgelopen week had ik een kort gesprekje met de logopediste van Alma. Ze maakte een paar opmerkingen over Alma die voor mij iets concreet maakten wat tot dan toe slechts een aanvoelen was geweest.

Ze vertelde mij dat we waarschijnlijk niet eens beseften hoe diep Alma’s dyslexie zit, en hoe ingrijpend het is, omdat ze zo begaafd is in het compenseren.

Ze zei dat omdat Alma niet alleen problemen heeft met schrijven, maar ook met een aantal begrippen. Ze kan veel meer omkeren dan alleen letters of woorden. Boven en beneden, de zoldertrap noemt ze de keldertrap, gisteren is morgen, de teller is regelmatig de noemer en voor het eten kan na het eten betekenen. Bij sommen kan ze makkelijk het getal voor en na de bewerking met elkaar verwarren, als ze het zegt, maar de som maakt ze goed. Ze haalt ook nooit het blikje uit de kelder dat ik nodig heb van zolder. Van haar hoofd naar haar mond loopt het soms een beetje anders dan normaal, net als vanuit haar hoofd de woorden op papier. Wij kennen dat al lang, raken er niet meer door van de wijs en vragen soms even na wat ze bedoelt als we het niet zeker weten.

20130302-231942.jpg
Maar op school werd Alma daar heel onzeker van, omdat ze soms verkeerd begrepen werd, en nog erger omdat de juf of de kinderen dachten dat zij niet wist waar ze het over had. Eenmaal onzeker wordt het omkeren alleen maar erger, en het zelfvertrouwen in haar eigen oplossingen wordt minder. Alma kan alleen haar dyslexie compenseren als ze haar creativiteit ten volle kan gebruiken en daardoor haar eigen oplossingen kan vinden. Op school was daar geen tijd of ruimte voor. Op school voelde Alma zich daar te onzeker voor. Ze werd boos op haar eigen onhandigheid. Uit angst om haar stomme fouten te maken verstarde en verstilde ze.

Langzaam aan zijn er weer wat minder omkeringen en zie ik haar weer groeien in zelfvertrouwen. Thuis laat ik haar veel mondeling doen en vraag ik veel naar hoe ze iets bedenkt of oplost. Ze wil ook per week weer moeilijker materiaal zodat ze helemaal alert is tijdens het werken (hoe alerter, hoe minder omkeringen). Ze wil zelfs mee gaan doen met de kangoeroewedstrijd (een internationale wiskundewedstrijd) in maart, op een school, zodat officiëel is en het echt mee telt.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, hoogbegaafd, school, thuisonderwijs, unschooling. Bookmark de permalink .

5 reacties op dyslexie

  1. Chaja zegt:

    Wat een spagaat!

  2. loripickert zegt:

    dyslexia is fascinating. glad you are finding out more about how her brain works!

  3. Margharitha van den Berg zegt:

    Wauw ik herken hier mijn eigen dochter in, absoluut rechtsgeoriënteerd (beelddenken).
    Heb je “De gave van dyslexie” van Ronald Davis gelezen?

  4. Anneke zegt:

    He Josh, weet jij van de praktijk van guido Peerboom in Eijsden? Hij werkt vanuit de Davismethode….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s