orkanen, een project

Op school is schrijven dé manier om te laten zien dat je iets weet. Je schrijft de antwoorden op een toets, je schrijft een project. Schrijven kan eventueel typen zijn, maar tonen wat je kan, doe je door middel van het geschreven woord.

Maar wat nou als schrijven je struikelblok is en je daardoor nooit kan laten zien wat je kan en weet, behalve in een gesprek?

Alma heeft de laatste weken geëxperimenteerd met het maken van filmpjes als presentatie. Zodat ze al pratend en tekenend iets uit kan leggen, of vertellen.
20130307-071915.jpg
Over orkanen (die kan je hier zien: http://www.showme.com/sh/?h=vFH0T8i of over de liefde (privé).

Er zijn hele leuke apps voor om zoiets te maken. Show Me is tot nu toe onze favoriet. Zo’n app ontdekken, en leren hoe je ermee moet werken is een werkje opzichzelf, maar dat doet ze makkelijk. Ze ontdekt ook al snel dat je op allerlei dingen moet letten. Het hoesje van de iPad kan tegen de microfoon schuiven terwijl je tekent, zodat het geruis je woorden overstemt. Kan je wel praten en tekenen tegelijk of gaan dan de dingen allebei maar half? Moet je tussendoor saven, of kan je dan er niet meer aan verder werken? Kan je alles uit je hoofd vertellen of is het toch handig om een script te verzinnen? Hoe maak je een stap ongedaan?
20130307-073549.jpg
De eerste film die ze maakte had ze al uitvindend gemaakt. Ze werd gelijk opgetogen van de mogelijkheden. Vervolgens heeft ze allerlei proefversies gemaakt en het uiteindelijke resultaat wilde ze wel delen met anderen. Haar filmpje heeft ze naar de juf gestuurd en die heeft het op het smartboard in de klas laten zien. Vervolgens kwam er een email terug met de reacties.

We gaan hier vast mee verder. Heeft iemand nog andere leuke app tips?

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in aardrijkskunde, alma is alma, dyslexie, film, knutselen, school, schrijven, thuisonderwijs. Bookmark de permalink .

5 reacties op orkanen, een project

  1. Chaja zegt:

    Al doende leert men, blijkt voor zo’n 70 % van de mensen op te gaan. De mensen die door het lezen of krijgen van instructies leren, zijn ver in de minderheid. En wat een prachtig resultaat levert het op! Krijgen we nog eens zo’n project te zien?

  2. loripickert zegt:

    that is amazing! 😀 there is always another way, a way that works best for us. we can’t learn if we all have to do it in the same exact way. ❤

  3. Marianne zegt:

    Ik ben helemaal onder de indruk. Leuk hoor.

  4. annelies zegt:

    ik ben momenteel fan van train legend. Hoe verder je komt hoe moeilijker het is. Traint je ruimtelijk inzicht! Doel is om stations met elkaar te verbinden, geen sporen te kruizen en alle ruimte te gebruiken!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s