de kinderboekenschrijversflashmob

Als ik dat woord toch eens kon leggen op het wordfeudscherm, of de scrabbletafel, dan was ik in één keer de winnaar. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het ging om de Boekenwurm, de prachtige kinderboekenwinkel in Maastricht, waar wij allemaal zo van houden. Het is een fijne plek om te zijn en ze hebben er heel veel boeken. Ik heb er ook veel advies gehad van Hanneke Koene, van wie de Boekenwurm is, over welke boeken ik kon gebruiken om ons dyslectische meisje tot lezen te verleiden. Tot zelf lezen wel te verstaan, bij voorgelezen worden hadden we altijd ideeën genoeg. Maar zelf lezen, samen op de bank, dat was een ander verhaal. Alle boeken met een simpel verhaal en simpele woorden, zo verantwoord opgebouwd en geschikt, werden verworpen. Te saai, te stom, daar wilde ze de moeite niet voor doen, daar wilde ze niet misselijk voor worden. Hanneke had tips, boeken die wel goed waren, bijvoorbeeld informatieboeken, of samenleesboeken, of Geronimo Stilton boeken. We mochten ze inkijken, er even aan ruiken of goed snuffelen, voordat we ze kochten. Ook had Hanneke de hele serie van het Kleine Huis staan, deel 1 was een tip van haar, en we hebben ze inmiddels allemaal, zo’n succes was die serie.

Maar die Boekenwurm en daarmee die Hanneke worden in hun bestaan bedreigd, helaas. Mensen kopen liever bij Bol, of hebben geen idee dat ze advies kunnen gebruiken.

Kinderboekenschrijvers vanuit het hele land kwamen gisteren om de Boekenwurm en Hanneke te steunen en lazen voor uit eigen werk, na elkaar en door elkaar. Het was super. De zon scheen buiten, er werd getekend door kinderboekillustratoren, er werd gekletst, er werd gelezen, er werden boeken gekocht en er werden boeken gesigneerd.

Taart was er nodig!

20130423-204733.jpg
Alma bakte en nog vele anderen bakten ook. Alma hielp mee met gastvrouw zijn, ze deelde thee en taart uit, waste af en legde uit dat er géén taart aan de boeken mocht komen. Ze straalde!

20130423-202952.jpg
Het was haar eerste maatschappelijke stage zullen we maar zeggen, want van schoolwerk kwam deze dag verder niets.

Hanneke presenteerde nog een heel goed idee om haar winkel te ondersteunen: de Boekenwurmbode (http://www.deboekenwurmbode.nl/abonnement/). Met de digitale kwartaalkrant kan ze lezers heel veel bieden. Neemt allen een abonnement!

Er zijn meer mensen die schreven over de flashmob: http://www.kjoek.nl/nieuws/nieuwsbericht/kinderboekenschrijversflashmob-1.html
Kinderboekenambassadeur Jacques Vriens gaf een interview: http://radio2.nu/15AuA7Q

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, boeken, koken, lezen, tekenen, voorlezen. Bookmark de permalink .

2 reacties op de kinderboekenschrijversflashmob

  1. baasbraal zegt:

    Nou, dat klinkt als zeer geslaagd!! Gelukkig maar. Ik vind kinderboeken ook erg belangrijk. Alsik naar Nederland kom, krijgen alle kleinkinderen altijd een boek. Ik koop ze bij de Giraf. Dat is een kinderboekenwinkel in Dordrecht. Het maakt echt een verschil. Ik zeg de leeftijd en de voorkeuren van ieder kind (karakter, interesses)en zij komen met drie of vier boekjes aan….., geweldig!

  2. Janneke zegt:

    Zo zie je maar hoe belangrijk goed advies kan zijn. Online kopen heeft veel voordelen, maar het kan de fysieke winkels echt niet vervangen. Ik moet zeggen dat ik me er zelf ondertussen ook schuldig aan maak. Ik heb een abonnement genomen op http://www.kwebbelskinderboeken.nl. Heel leuk, je krijgt elke maand een aantal boekjes thuisgestuurd, aangepast op leeftijd en geslacht. Bevalt voor ons heel goed, maar mijn kinderen zijn wat boekjes betreft heel gemakkelijk. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen de beste oplossing is.

Geef een reactie

