baby surprise jacket

Op de eerste pagina van Ravelry staat, als je zoekt bij populairste breipatronen, de ‘Baby Surprise Jacket’. Het is een patroon van Elizabeth Zimmermann, uit ‘The Opinionated Knitter’ (vrij vertaald als ‘de eigenwijze breister’), een boek uit de jaren zestig.

Ik leerde, toen ik een paar jaar geleden begon met breien volgens een patroon, al snel dat dit patroon een klassieker is. Iedere weldenkende mama met een blog in de VS had er wel eentje gebreid. Er zijn zelfs Knit Alongs voor dit patroon (hier bijvoorbeeld).

Ik houd wel van klassiekers. En toen ik eindelijk een reden had om dit vestje te breien, een Twittervriendin liep op alle dagen, legde ik Sytze als grapje uit dat dit de Anna Karenina van de breipatronen was. Hij reageerde gevat: ‘Alle gelukkige breipatronen lijken op elkaar, ieder ongelukkig patroon is ongelukkig op z’n eigen manier.’

Maar toen ik het patroon vanuit de VS had gekregen en ik eraan was begonnen, vond ik toch meer dat het op origamibreien leek. Ik volgde keurig het patroon, begreep er bijna niets van, vooral niet hoe dit ooit een vestje moest worden, minderde en meerderde waar het moest, maar het bleef een lapje. Pas toen ik een heel eind was, en de juiste punten bij elkaar bracht, zag ik opeens hoe het ging worden.

20130427-192922.jpg

20130427-192943.jpg
De baby die verwacht werd, was een meisjesbaby. De kleuren en het materiaal, katoen, zijn op verzoek. Zelf brei ik liever met wol, maar ik ben dan ook een koukleum.

Inmiddels is de dochter gezond en prachtig ter wereld gekomen en is het vestje af en onderweg. Zo is het geworden:

20130427-193421.jpg

20130427-193436.jpg
En door het origami effect helemaal anders van voor en van achter.

Ik wil er wel nog eentje breien, iemand nog baby’s in de aanbieding?

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in breien, handwerken, vrienden. Bookmark de permalink .

5 reacties op baby surprise jacket

  1. Mique zegt:

    he wat leuk heb je dat helemaal op een rondbreinaald gedaan?

  2. Inge zegt:

    Hallo Josh,
    Ik ben een trotse oma van een kleindochter van 1,5 en van een klein??? dochter/zoon op komst. Ik vind het suprise jacket heeel erg leuk. Kun jij me aan een patroon helpen?
    Groetjes,
    Inge

  3. Marga zegt:

    Hallo Josh
    Zijn er ook Nederlandse patronen van Elizabeth Zimmerman . Mij Engels is niet zo goed om te vertalen van engels naar Nederlands.
    Kun je mij helpen

    • Josh Moll zegt:

      Dat weet ik niet, Marga. Engelse patronen kan je leren lezen door op YouTube te zoeken naar de term. Meestal is daar een filmpje bij. Als je een specifieke term wil weten mag je het wel vragen.

Geef een reactie

