snakes and ladders

Kent iedereen het spel ‘Snakes and Ladders’? Ik heb het vroeger heel veel gespeeld met grote zoon en vervolgens ook met Alma. Het is een oud spel, het komt uit India, en ik heb het leren kennen door het boek ‘Midnight’s children’ van Salman Rushdie. (Eén van mijn lievelingsboeken.)

20130825-211918.jpg

Het spel staat voor mijn leven, sinds ik ziek ben. Ik was best ver gekomen, maar ben sinds de longontsteking weer heel diep naar beneden gegleden. Bij 62 naar 19 gezakt. Pech, verkeerd gegooid. Ik kan er niets aan veranderen.

Mijn bloedwaarden gaan nog heen en weer, twee stappen voorwaarts, eentje naar achteren. De artsen zijn blij dat ze me uit het ziekenhuis hebben weten houden (want de bacteriën daar zijn pas echt gevaarlijk voor mij). Sytze en Alma zorgen heel goed voor me.

We zijn begonnen met de thuisschool. Alma had er zin in. Tussen mijn dutjes door doen we wiskunde, algebra, Engels, schrijven, lezen, projecttijd, scheikunde… Het werkt omdat Alma echt wil werken en ik op de bank mag blijven liggen.

Ik vind het moeilijkste van alles dat we allemaal zo verschrikkelijk zijn geschrokken. Zo ziek, zo plotseling, zo ver achteruit. Terug bij af. Zo kwetsbaar, terwijl ik me ervoor zo sterk voelde. We moeten weer zoeken naar een nieuw soort evenwicht.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

Een reactie op snakes and ladders

  1. Chaja zegt:

    Het spel eindigt nooit middenin. Je kunt nog tot 99 als je doorgaat met dobbelen. Ik mail je nog echt. Heel veel liefs!

Geef een reactie

