brief aan Sander Dekker

De staatssecretaris van onderwijs, Sander Dekker, wil thuisonderwijs onmogelijk maken in Nederland. De redenen die hij aangeeft zijn: “Ik ben ervan overtuigd dat de dagelijkse gang naar school essentieel is voor de brede sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Kinderen gaan niet alleen naar school om kennis te vergaren, maar ook om te leren omgaan met leeftijdsgenoten en volwassenen. Kinderen leren zo al op jonge leeftijd dat zij onderdeel uitmaken van een bredere maatschappij. Ik vind dat ieder kind deze kans zou moeten krijgen.” Zijn hele brief aan de kamer is te lezen op de site van de rijksoverheid.

Alma werd daar erg boos en verdrietig over, voor haar is thuisonderwijs juist wel goed. En er is ook uit allerlei onderzoeken naar voren gekomen dat thuisonderwijs niet slecht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, en dat ze juist wel op een goede manier deel uit maken van de maatschappij. (Onderzoeken kan je o.a. vinden op: De effectiviteit van thuisonderwijs: een overzicht van onderzoeksresultaten, H. Blok, SCO Kohnstamm Instituut, 2002; Is school echt zo belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling?, H. Blok, JSW, 2004; Thuisonderwijs in Nederland en Vlaanderen, H. Blok, Kohnstamm Instituut, en Joke Sperling, zelfstandig adviseur op het gebied van onderwijsrecht. Pedagogiek, 2012)

Alma heeft een brief geschreven naar Sander Dekker en wil deze brief best delen op dit blog.

Beste meneer Dekker,

Ik ben één van die kinderen die thuisonderwijs krijgt en ik ben daar heel erg gelukkig mee. U vertelt dingen over thuisonderwijs die niet kloppen en ik denk dat dat komt omdat u geen kinderen kent die thuisonderwijs krijgen. Omdat u zo’n belangrijke beslissing wil nemen over thuisonderwijs, denk ik dat het goed is als ik u vertel over wat thuisonderwijs voor mij inhoudt.

Ik heb school nooit erg fijn gevonden, ik houd er niet van om in een grote groep te moeten zijn, en ik ga graag mijn eigen gang. Toen ik vijf was, was ik erg ongelukkig op school en begreep niet goed waarom ik elke dag ergens heen moest waar ik het niet fijn vond. Ik vond de juf heel aardig en sommige kinderen waren leuk om mee te spelen, maar de meeste tijd voelde ik me naar op school. Ik wilde graag hele andere dingen doen dan de dingen die op school gebeurden. Ik werd steeds vaker ziek. Ik ben toen naar de schoolarts geweest en die vertelde dat ik misschien wel te gevoelig was voor school en dat ik teveel gevoelens van andere kinderen oppikte.

Ik ben toen een tijdje ziek thuis gebleven. Thuis vond ik het fijn. Ik had er de tijd om te leren wat ik wilde leren, ik kon veel buiten zijn en veel tekenen en schilderen. Mijn ouders hebben toen vrijstelling voor mij aangevraagd, en gekregen. Ik heb toen vier jaar thuisonderwijs gehad. In deze tijd heb ik heel veel geleerd, veel tijd gehad om naar de ponyclub te gaan, ik ging naar pianoles, we hadden elke maand wel een thuisschoolreisje (naar een museum of een dierentuin of zo) met andere thuisonderwijs gezinnen (wij wonen namelijk vlak bij België, daar is thuisonderwijs veel gewoner dan in Nederland) en ik ging een paar middagen in de week naar de BSO van de Vrije school.

Helaas werd toen mijn moeder heel erg ziek, ze moest vaak naar het ziekenhuis, ze kon bijna niet meer lopen en ze was heel veel moe. Ze heeft chronische neuro-sarcoïdose. Het leek me een goed idee om weer te proberen hoe het is om naar school te gaan. Ik ben naar de montessorischool gegaan, dezelfde school waar mijn broer 10 jaar eerder op had gezeten. Helaas gebeurde weer precies hetzelfde, de juf was aardig, de kinderen ook, ik had al snel een paar vriendinnen erbij, maar ik voelde me heel erg ongelukkig. Ik werd heel moe van op school zijn, ik vond ook veel dingen veel te makkelijk, of heel oninteressant. Na meer dan een half jaar heel hard mijn best doen, werd dat steeds moeilijker. Ik werd steeds vaker ziek. Ik kreeg ook het gevoel dat ik dom was, of misschien zelfs wel gek. Ik ben uiteindelijk anderhalf jaar naar school geweest.

Mijn ouders zijn met mij naar een orthopedagoog gegaan. Ik blijk heel erg hoogbegaafd te zijn, maar ik ben ook erg dyslectisch. Ik leer dingen ook op een andere manier dan op school gebruikelijk is. Hoogbegaafd en dyslectisch is een hele lastige combinatie op een basisschool. Omdat schrijven voor mij heel moeilijk is, kan ik bijna niet laten zien wat ik weet. Op school moet je namelijk alles opschrijven, de juf heeft geen tijd om naar 28 verhalen te luisteren. Mijn moeder heeft me wel, met heel veel moeite, goed leren lezen toen ik de eerste keer thuisonderwijs kreeg. En omdat ze me elke dag uren wilde voorlezen, heb ik ook een hele grote woordenschat, maar het is haar nog niet gelukt om me goed te leren spellen. Hoe hard ik ook leer, dat is echt verschrikkelijk moeilijk voor me. Deze brief heb ik gedicteerd, anders zou hij vol fouten staan en onleesbaar zijn. Bovendien had ik er dan misschien wel een maand over gedaan.

Sinds januari 2013 ben ik weer thuis en krijg ik weer thuisonderwijs. We hebben nu geen vrijstelling op artikel 5 sub b, want dat mocht niet meer. Maar wel vrijstelling op artikel 5 sub a. Ik vind dat vreemd, ik ben toch niet gek? School is gewoon niet goed voor mij, ik word er ongelukkig.

Sinds september ben ik begonnen met middelbare school materialen, behalve voor spelling. Ik krijg van de logopediste elke week spellingshuiswerk op. Dat vind ik moeilijk, en niet leuk, maar ik doe er wel mijn best op. Ik krijg wiskunde, geschiedenis, Engels, scheikunde, filosofie, aardrijkskunde, biologie en algemene wetenschappen. Wat later beginnen we ook met natuurkunde. Meestal krijg ik les van mijn moeder en soms van mijn vader. Ik laat regelmatig in een filmpje zien wat ik geleerd heb, dat is makkelijker voor mij dan alles opschrijven op papier. U kunt een filmpje van mij zien op YouTube: Ontwikkeling van het leven op aarde .  Ik vind het heerlijk om veel te leren.

Ik heb een eigen bakkerswinkel (http://luilekkerland.wordpress.com/) en mensen kunnen taarten bij me bestellen. Ik ga naast het thuisonderwijs naar de ponyclub (waar ik inmiddels ook help bij bij de begeleiding van de beginnerslessen), naar pianoles, naar de Yellow Kids Club (een jeugdclub voor kinderen van wie een familielid ziek is), naar de puberclub van Hint Limburg (voor hoogbegaafde kinderen) en ik werk één keer per maand twee dagen samen met een vriendin (die ook thuisonderwijs krijgt) aan een project. Ons laatste project ging over de verschillen tussen huiskatten en wilde katten. Het is ook zo dat de meeste mensen denken dat als je niet op school zit dat je dan ook geen vriendinnen hebt, maar dat is helemaal niet zo! Ik heb twee heel erg goede vriendinnen, eentje die ook thuisonderwijs krijgt en eentje bij mij uit de buurt, en daar ben ik veel blijer mee dan heleboel niet zo erg goede vriendinnen.

Ik hoop dat u wat meer begrip heeft gekregen voor mij. Ik ben een gewoon kind, maar niet een kind dat blij wordt van school. Ik word veel blijer van thuisonderwijs en het werkt voor mij veel beter.

Ik hoop dat u nu anders denkt over thuisonderwijs en dat u beslist dat thuisonderwijs mag blijven bestaan.

Met vriendelijke groeten,

Alma (11 jaar)

Als er mensen zijn die, na het lezen van dit blog, ook willen dat thuisonderwijs als mogelijkheid blijft bestaan in Nederland, dan wil ik graag wijzen op twee petities:

Voor Nederlandse staatsburgers: http://petities.nl/petitie/stop-verbod-op-thuisonderwijs  (English translation here)

Please sign this petition if you are a member of the international community: https://www.change.org/petitions/stop-the-ban-on-home-education-in-the-netherlands

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, thuisonderwijs en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op brief aan Sander Dekker

  1. Ingeborg zegt:

    Niet alleen Alma wordt er verdrietig van, ik ook.
    Ookal is het voor ons al te laat, het kwaad is al geschied, onze 11 jarige heeft een hekel aan leren en school, toch heb ik de petitie getekend, hopende dat niet meer kinderen zo afgestompt raken dat het ook voor hun te laat is.

    Succes Alma! En leer maar lekker door thuis. Met jou komt het wel goed zo te lezen.

  2. Indi zegt:

    Hallo Josh! Hoe indrukwekkend! Ik wil graag contact met je namens ons landelijke onderwijsnetwerk http://www.hartverwarmendwijs.nl. We willen graag meehelpen deze prachtige brief een start te laten zijn van meer delen, steunen, en ondernemen! Ook zijn we bezig met een onderwijsscheurkalender 2014, waar we mogelijk samen iets in kunnen creeren namens dit bijzondere verhaal. Ik hoop van je te horen!

    Met HARTegroet Indi Hondema
    http://www.hartverwarmendwijs.nl

  3. Madelief zegt:

    Wat een prachtige brief, Alma! En je hebt helemaal gelijk, schoolonderwijs werkt niet voor alle kinderen en juist daarom moet thuisonderwijs een optie zijn die mogelijk blijft!

  4. Ida zegt:

    Beste Alma, het is ontzettend prachtig te zien dat je al zo goed weet wat goed voor je is en wat niet. Leren is heel erg mooi en zeer de moeite in ons leven, zodoende komen we steeds nieuwe dingen tegen en kunnen we dingen in beweging brengen. Hierdoor veranderen we niet alleen ons eigen wereld, maar kunnen we ook iets betekenen voor onze familie, onze vrienden en ook voor de samenleving. Jij bent er al heel goed mee bezig (je bakt taarten?! :)) en blijf dat vooral doen. Het zou verschrikkelijk zijn indien we niet de beste oplossing voor eenieder individueel gingen zoeken – want zodoende wordt het algeheel beter – maar louter één oplossing voor allen gingen toepassen. Omdat het makkelijker is? Heel veel liefs en sterkte, en blijf zo oprecht als je bent!

  5. Annemieke zegt:

    Mijn zoontje van zes herkende zichzelf in jouw brief. Hij vindt het super dat jij dit hebt geschreven! Als moeder heb ik diep respect voor jou en het gevecht tegen het systeem dat jij samen met jouw ouders en broer voert! Jij komt waar jij zijn wil, op jouw geheel eigen en unieke wijze en trouw aan jezelf. Uiteraard hebben wij de petitie getekend en verspreid!

  6. Danny zegt:

    Wat een prachtige brief, zo direct en zo duidelijk. Onze brief voor de minister ligt nog op de kast – willen we binnenkort versturen. Inderdaad, voor veel kinderen is school niet de beste oplossing voor ‘passend onderwijs’ zoals in de wet is aangegeven.

  7. Miranda zegt:

    ik wou dat ik zo mijn schooltijd door had kunnen brengen met zulke ouders. ik heb ook montessori gedaan maar ik voelde me ook nooit thuis en was goed in leren. Plus hooggevoelig en ook vaak ziek, maar daar werd nooit naar geluisterd, plus dat ik heel erg gepest werd, omdat ik zo goed was op school. (achteraf ontdekt na een toevallige ontmoeting met klasgenoten rond mijn 25e). Er waren toen klasgenoten van hun erbij op een treinstation waar ik ze toevallig tegenkwam, ze stelden me voor en zeiden “dat ik altijd hoge cijfers haalde voor taal en rekenen” (of zoiets). Toen dacht ik bij mezelf “nu laat je je kennen, is dat waarom jullie me altijd gepest hebben? Toen ik 8 jaar was, zat ik in een leesgroepje met kinderen van 12. Ik was de enige uit mijn klas die zo ver was. Na de cito toets had ik de hoogste score van de klas, ik had 148 van de 150 punten. En dat terwijl ik toen de ziekte van pfeiffer had langdurig. Dat heeft me op de middelbare school ook bezorgd dat ik bleef zitten. Maar het was niet anders. Ik heb fibromyalgie en dat was toen al aanwezig maar nooit ontdekt. Ik hoop dat je je weg vind in het leven / de opgelegde maatschappij , en jezelf kan blijven en een goeie toekomst tegemoet zal gaan. Mensen die gemotiveerd zijn zullen altijd bereiken wat een ander niet lukt. Liefs Miranda

  8. Lisa zegt:

    Wat een mooie brief Alma! Ik ben blij dat je hem hebt laten schrijven om zo je gedachten met ons te delen.
    Wat fijn dat je ouders thuis scholing als optie hebben gekozen want dat past prima bij jou. Wat goed dat je al weet hoe je het beste leert en wat goed voor jou is. Ik hoop dan ook dat de minister thuis scholing in Nederland laat bestaan. Zeker nu school niet vanzelf sprekend de kinderen geeft wat ze nodig hebben voor later omdat de tijd zo snel aan het veranderen is. Ik vond het in mijn tijd al ouderwets en er is niet zoveel verandert. Zeker als dyslect wordt er niet voldaan aan het geven van een leer methode die voor je werkt. Ik weet het want ik ben het zelf ook. Pas toen ik lang van school weg was heb ik een boek de gave van dyslexie gelezen. Ik geef nu aan dyslecten programma’s waar ze leren wat hun gemakkelijkste manier is om te leren. Een schrijf programma bestaat hier ook in. Heel veel dyslecten zijn slim en gevoelig maar ontdekken dat pas veel later dan jij hebt gedaan Alma. Nogmaals bedankt voor het schrijven van deze krachtige brief. Lisa

  9. Marloes zegt:

    Hoi Alma, Wat een mooie open en krachtige brief heb je geschreven. Mag ik de link naar je brief opnemen in de nieuwsbrief voor Thuisonderwijzers ? Dat als doel heeft thuisonderwijs te behouden.

    Ik hoor graag van je,

    Marloes

  10. Zo mooi om te lezen en dapper vind ik het ook dat je het deelt.
    Voor mij als moeder van 2 hoogbegaafde kinderen een stimulans om door te gaan in onze eigen zoektocht.

    groet Laetitia Jongkind

  11. Pingback: Excelleren met thuisonderwijs | Van alle markten thuis

Geef een reactie

