online universiteit

Sinds ruim een week studeert Alma aan de universiteit van Tel Aviv. Het is maar voor één blok, voorlopig, en in een vak waar ze al heel lang veel over wil weten en al veel over weet.

Ze volgt het blok ‘What a Plant Knows’, en het gaat over op welke manier planten zintuigen hebben, hoe ze informatie verwerken, hoe de zintuigen anders zijn dan bij mensen of dieren. Het blok geeft antwoord op vragen zoals ‘kunnen planten zien?’.

Via coursera.org kon ze zich inschrijven, gratis en voor niets. Elke week komen de nieuwe colleges als video beschikbaar, er is elke week een nieuwe quiz, en er is materiaal dat je moet lezen.

We zijn er aan begonnen als experiment, een vorm van top-down leren. Als het niveau te hoog gegrepen zou zijn, zou het niet werken. Informatie tussendoor opzoeken werkt alleen als het niet bij elke zin nodig is. Maar voor bottom-up leren heeft ze vaak niet het geduld, dan zijn er al zoveel dingen die ze weet dat het al snel saai wordt.

En het werkt heel goed. Het Engels is niet te moeilijk, alleen de wetenschappelijke termen moet ik opschrijven zodat ze ze kan onthouden en nakijken. De prof vertelt heel boeiend. Ze leert dingen die ze heel graag wil weten over hoe je kan bepalen of iets klopt, en of feiten altijd waar blijven. De informatie kan ze behappen, het college van de week is in blokken van zo’n 10 minuten onderverdeeld. Na elk blokje kan ze even nadenken, iets samenvatten en kiezen of ze nog iets terug wil kijken, voordat ze weer verder gaat. Ze vindt het enorm boeiend en kon deze week bijna niet wachten voordat het nieuwe deel online kwam.

De quiz lees ik voor in het Engels, indien nodig vertaal ik wat. Het zijn meestal multiple choice vragen, waarbij één antwoord goed is of meerdere, soms zit er ook een open vraag bij. Zij geeft het antwoord zelf, ik mag me er niet mee bemoeien, zelfs niet vragenderwijs. Tot nu toe heeft ze een 7 gehaald en een 9,4. Ze is trots op zichzelf. Dit is hetzelfde kind dat zich te dom voor groep zeven voelde.
20131009-115627.jpg
Als ze het blok afmaakt krijgt ze een certificaat als ze meer dan 74% van de mogelijke punten haalt. Het gemiddelde van alle quizzen telt mee voor de helft. Het eindwerkstuk, een peer reviewd paper, telt mee voor de andere helft. Bij het eindwerkstuk zal ik mee moeten helpen met de spelling van het Engels, misschien ook een beetje met het formuleren. Alhoewel, er doen studenten uit alle landen van de wereld mee, haar Engels zal misschien niet het minste zijn.

Ik vind het een heerlijke vorm van thuisonderwijs, het rolt zo voor me uit, ik hoef er niks aan voor te bereiden en ze zit op het puntje van haar stoel mee te doen. Het is heerlijk om naast te mogen zitten.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, biologie, engels, experiment, hoogbegaafd, natuur, science, thuisonderwijs. Bookmark de permalink .

12 reacties op online universiteit

  1. Mique zegt:

    Wat geweldig. Mooi he om te zien hoe ze alle informatie / kennis binnenhaalt en er ook wat mee doet! Geweldig

  2. baasbraal zegt:

    Prachtig, ik deel hem even naar mijn dochters

  3. Eva zegt:

    Wat leuk zeg! En wat fijn dat Alma er zo’n goed gevoel aan over houdt, lijkt me heerlijk om te zien 🙂

  4. Chaja zegt:

    Denk je dat dit het ministerie van onderwijs kan overtuigen dat thuisonderwijs geen verkapte vorm van vacantie is? Zou de minister weten wat Darwin’s phototro…eehhheehh…dinges inhoudt? 😉

  5. kungslilja zegt:

    Wat gaaf! Ik ga het onthouden en wellicht over een aantal (vele) jaren gebruiken voor mijn kinderen.

  6. Katrien zegt:

    Ik volg nog maar pas je blog en nu merk ik dat jullie dezelfde cursus aan het volgen zijn bij Coursera. Ik vind het ook heel interessant en heb het boek met dezelfde titel uit de bibliotheek gehaald.

  7. Katrien zegt:

    Ik volg zelf enkele MOOCs, bij Coursera, edX en Stanford Online. Mijn kinderen zijn nog te jong, maar ik laat ze wel af en toe meekijken als ik iets leuks heb gezien.

  8. Kennen jullie deze aflevering van Myth Busters die wellicht aansluit op “What Plants Know”? : http://www.youtube.com/watch?v=CMiVNPXR5qw

  9. Pingback: DCI Philip en de moord bij het meer | Van alle markten thuis

Geef een reactie

