prednison

Sinds twee weken slik ik hoge doseringen prednison, een stootkuur. Het helpt heel goed tegen de sterk vergrote lymfeklieren die ik in mijn lichaam had gekregen en tegen de benauwdheid (de sarcoïdose zit inmiddels ook in mijn longen, huid en lever…). Ik ben de prednison erg dankbaar dat ik weer kan ademhalen.

Maar prednison in die hoeveelheden geeft nogal wat bijwerkingen. De internist waarschuwde al dat ik er misschien eufoor van kon worden. Nou, er gebeurt inderdaad nogal wat. Ik ben verschrikkelijk onrustig, mijn spieren trillen van binnen, ben tegelijkertijd bekaf, snel boos, heel vrolijk en kan slecht slapen. In mijn hoofd zit een poppenkast met minstens zes van die zenuwachtige sokpoppen die tegelijk tegen elkaar kwekken.

ruben

Ruben, een Maastrichtse poppenspeler.

Ik maak volstrekt onrealistische plannen, wil minstens twee grote niet haalbare dingen tegelijk, moet mezelf verschrikkelijk inhouden met online winkelen en we hebben de haakse slijper maar achter slot en grendel gelegd. Als iets niet lukt wordt ik boos of ga ik heel hard huilen.

Kortom, ik moet een beetje wennen aan mezelf.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

6 reacties op prednison

  1. Rolien zegt:

    Ik ken het probleem, echt rot die bijwerkingen . Sterkte!

  2. Lydia zegt:

    Ik wilde soortgelijke dingen doen. Fietsen, in een dag naar Zeeland (225 kilometer), complete familiediners in elkaar zetten, een cursus edelsmeden. Heel hilarisch, vond ikzelf. Bekaf en knotsgek tegelijkertijd. Hallucinaties erbij maakten de wereld heerlijk psychedelisch… Anderen vonden het minder geslaagd.
    Maar prednison werkt wel! Beterschap!

    • Josh Moll zegt:

      🙂 ach, gelukkig kan ik breien en spinnen. Ik heb dus wel drie projecten tegelijk op de pennen, maar ze zijn hanteerbaar…

  3. kungslilja zegt:

    Oei, klinkt heftig! Wel fijn dat het werkt, ondanks alles.

  4. kellyhogaboom zegt:

    I have heard prednisone can be very unpleasant. Here’s hoping you can get used to it! Good luck.

  5. Chaja zegt:

    Lijkt wel een beetje op de pubertijd…..En je loopt weer! dus sommige dingen blijken toch weer wel haalbaar te zijn. dankzij prednison en wie weet ook dankzij de onrust en de euforie.
    je spint en breit al, wie weet moet je een schaap houden?

Geef een reactie

