top-down versus bottom-up

Een van de observaties die de orthopedagoog, waar Alma in maart was, met ons deelde, is voor ons thuisonderwijs heel belangrijk. Ze vertelde dat Alma informatie eigenlijk alleen goed opneemt als ze het top-down krijgt. Daarmee bedoelde ze dat Alma het hele plaatje van een onderwerp nodig heeft voordat ze aan de details ervan kan gaan werken. Ze wil elk concept het liefst in zijn totaliteit kunnen zien, voordat ze gaat inzoomen.

Dit is wezenlijk anders dan er in het huidige onderwijs les wordt gegeven. Op school krijg je vaak een klein stukje van het geheel als begin, en komt er telkens een stukje bij, net zolang tot je het hele concept bij elkaar gesprokkeld hebt.

Vanwege deze vorm van leren bij Alma heeft het vaak weinig zin als ik gebruik maak van schoolboeken als ik een onderwerp introduceer. Eerst een overzichtswerk, een dvd, een geheel, dan pas komen soms de schoolboeken aan de beurt. Of zoals bij biologie een online universiteit.

Biologie is zo’n succes op universitair niveau dat we overmoedig werden. Bij Harvard begon een blok scheikunde, via edX: Science & Cooking: From Haute Cuisine to Soft Matter.

edXDat leek ons ook wel wat, koken is tenslotte ook iets dat ze heel leuk vindt. Maar van scheikunde weet ze veel minder dan van biologie en we hebben na een aantal uren ons best doen moeten constateren dat dit te erg top-down leren is. Eerst nog de laatste drie hoofdstukken van Middle School Chemistry afmaken, en pas dan op dat niveau aan de scheikunde, leek Alma toch beter.

MSCMaar het resulteerde wel in een goed gesprek over opwindend top-down leren, en het saaie bottom-up werk. En dat saai soms ook nuttig is, omdat het belangrijk is om de basisconcepten goed te begrijpen. In ieder geval is er weer intrinsieke motivatie voor scheikunde schoolwerk, want volgend jaar wil ze dit scheikundeblok bij Harvard weer proberen.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, biologie, scheikunde, science, universiteit. Bookmark de permalink .

3 reacties op top-down versus bottom-up

  1. Fijn dat ze dan toch weer thuis op haar eigen manier dit kan doen!
    Wat heb je voor biologie gedaan op universitair niveau? Weet je ook iets voor natuurkunde?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s