wol

Snel glijdt de wol door mijn vingers, de naalden bewegen in hun eigen ritme. Wol troost, koestert. Het ritme brengt rust, zorgt ervoor dat elk moment hanteerbaar wordt. Met een breiwerk in mijn handen kan ik de wereld aan, maak ik zin in de dag.

20131213-123348.jpg
Door te breien, maak ik dingen, kan ik nog iets maken van mijn zenuwachtig verlangen om te bewegen. Ik beweeg gewoon op kleine schaal. Mijn vingers draaien de wol, ze bewegen de pennen op en neer, ze haken de draden door de lussen en langzaam groeit er iets op mijn schoot.

20131213-123421.jpg
Ik brei tijdens het TV kijken, tijdens het praten met anderen, tijdens het thuisonderwijs, tijdens muziek luisteren. Direct nadat mijn bord leeg is, pak ik de pennen weer op, zodat ik niet verder eet (mijn gevoel voor hoeveel ik wil eten is helemaal weg door de prednison).

20131213-123433.jpg
Ik heb minstens twee projecten tegelijk op de pennen, een heel makkelijk ding waar ik mijn aandacht niet echt bij hoef te houden (goed voor TV breien en tijdens de goede gesprekken) en een moeilijker project waar ik al mijn gedachten bij moet houden (goed voor de eenzame piekermomenten).

20131213-123441.jpg
Breien is mijn nieuwe meditatie. Het prikkelt mijn fragiele zenuwen zodat ze wakker blijven.

20131213-123449.jpg
Inmiddels kan ik zo goed breien dat ik niet alleen maar kant en klare patronen hoef te volgen, ik verzin zelf iets wat ik wil maken.

20131213-123459.jpg
Ik lees er boeken over, ik volg technische aanwijzingen op breiblogs en kijk YouTube filmpjes met tips en trucs.
20131213-123517.jpg
Ik zie het opnieuw als een kunstvorm, denk op dezelfde manier na over een nieuw ontwerp als vroeger over een schilderij of een tekening. Werk eraan op het niveau van het concept. Ik word er ontzettend blij van.
20131213-123533.jpg
Ik hoef me nooit meer te vervelen, ook al zit ik straks alleen nog maar in mijn stoel.
20131213-123551.jpg
En bovendien kan ik de verschrikkelijke boosheid die me soms overvalt, door pijn of ongemak, door verdriet om wat ik niet meer kan, verwerken door mijn pennen te laten werken, mijn handen te laten bewegen, de wol in lange strengen door mijn vingers te laten gaan, iets te maken voor anderen en voor mezelf.
20131213-123719.jpg

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in breien, handwerken, kunst, sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

6 reacties op wol

  1. Wat een prachtige mutsen. Complimenten! Dat breien is heerlijk; zoals iemand eens zei “chocola voor je geest”. Mocht je de mutsen ook zelf ontworpen hebben, dan plaats ik ze graag bij mijn “Mutsenproject”. Groet, Wieke

  2. Ragna zegt:

    Wat een prachtige mutsen!! Echt super!
    Fijn dat het je zo bezig kan houden. Klinkt erg herkenbaar ook.. Vooral het tv-breien. Hoewel ik doe aan tv-haken, maar dan meer als Lief iets wil kijken wat ik niet echt ook hoef te volgen..

    Hoeveel bollen gaan er in 1 muts vraag ik me af…

    Ik vind het meteen jammer dat ik nooit een muts draag .. (wegens geen rand om licht weg te vangen, maar ach dat scheelt weer zeuren bij jou voor een mooie.. 🙂

  3. kungslilja zegt:

    Prachtig gebreid en prachtig geschreven!

  4. Wat maak je toch een mooie dingen, lieve Josh. Ik teer nog steeds op het ene vestje dat ik twee jaar geleden maakte (ehm, waar ik twee jaar geleden mee begon – het werd pas een jaar geleden voltooid). En nooit vergeten dat jij met veel meer projecten bezig bent dan die twee op je pennen, hè. Naast die prachtige zachte kortetermijnresultaten is er nog een project voor de lange termijn – eentje die het zo geweldig doet onder jouw aandacht en die gewoon hele colleges volgt en afrondt. En dan is er eentje een beetje verder weg, en nog eentje thuis, en al die projecten die je niet ziet maar waar je ook zo belangrijk voor bent.

Geef een reactie

