zintuigen van planten

Gisteren heeft Alma haar boek over de zintuigen van planten (waar het blok aan de universiteit van Tel Aviv over ging) afgerond. Het was een moeilijk project voor haar, ze wilde graag alles zelf schrijven en zelf tekenen. De materie was pittig, en in het Engels. Het moest door haar vertaald worden naar het Nederlands en naar een makkelijker taalgebruik, zodat het ook voor beginners makkelijk te lezen zou zijn.

Ze heeft uiteindelijk niet alle hoofdstukken geschreven die in haar oorspronkelijke projectvoorstel zaten. Het project werd een blok aan haar been, iets dat nog af moest en telkens energie vroeg. De oplossing om een nawoord te schrijven bij de hoofdstukken die al af waren en het op die manier af te maken, werkte. De energie die dat gaf, zorgde ervoor dat ze ook energie had voor de laatste redactieronde en om er een boekje van te maken.

Ze is er trots op, en daarom mag het op het blog. Voor iedereen te lezen. Veel plezier ermee!

Zintuigen van planten boek

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, biologie, boeken, schrijven, science, tekenen, thuisonderwijs, universiteit. Bookmark de permalink .

12 reacties op zintuigen van planten

  1. Henny zegt:

    Ik heb meteen een klein stukje in het begin gelezen (over fototropisme) en de epiloog en het lijkt mij een erg leuk boek en een interessant onderwerp. Misschien ga ik het boek wel lezen waar Alma in de Epiloog over vertelt. Goed gedaan, Alma. Een geweldige manier om te verwerken over wat je geleerd hebt. Is de cursus Natuurkunde Thuis http://www.natuurkundethuis.nl/ niets voor Alma? Daarbij ontdek je ook een heleboel door stukjes tekst te lezen, maar vooral filmpjes, animaties en dergelijke te kijken en zelf proeven te doen en vragen te beantwoorden en daar dan een stukje voor jezelf over te schrijven.

  2. Lori zegt:

    alma, love your book! so many interesting things that i didn’t know! 🙂

  3. Mique zegt:

    Wat een boeiend boek van Alma! Ik heb het net gelezen, maar er staat zoveel wetenswaardigheden in dat ik het zeker nog een keer ga lezen. Heel boeiend!

  4. Henny zegt:

    Ik heb het boek inmiddels uit. Ik vond het erg leuk om te lezen, maar ik weet niet of ik alles in één keer kan onthouden. Ik moet denk ik, net als Mique, het boek nog een keer lezen. Kent Alma de Private Life of Plants documentaire reeks, gepresenteerd door David Attenborough al? Daarvan heb ik ook heel veel geleerd over planten: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Private_Life_of_Plants

  5. Hoi Alma, je boek is echt interessant! Heb er van geleerd. Doe gerust zo verder, dan hebben wij er ook iets aan 😀. Mooi onderwerp ook, ik hou ook van alles waar het om de natuur gaat.

  6. Chaja zegt:

    Dit is veel te goed om voor mezelf te houden, ik ga het aan familie en vrienden doorsturen. Waarom? Omdat het onderwerp boeiend en weinig bekend is, omdat het boek kort genoeg is zodat iedereen het kan lezen en herlezen, omdat de uitleg helder is en eenvoudig genoeg voor beginners zonder kinderachtig te worden of in te boeten aan wetenschappelijke inhoud. Volgens mij heb je een formule uitgevonden waar wel eens veel behoefte aan zou kunnen zijn.

  7. Pingback: Dagverslag 19 februari 2014 | koning Ysbrand op avontuur

  8. kungslilja zegt:

    Interessant! Ik ben het eens met Chaja.
    Ken je trouwens de Universiteit van Nederland? Daar is een serie korte lezingen over plantenfysiologie. Ik zag het net toevallig en dacht dat Alma dat misschien leuk vindt.

  9. Judith Mertens zegt:

    Heel leuk en informatief! Knap van Alma om het op deze manier uit te leggen voor (mij als) een beginner.

  10. Pia Peeters zegt:

    Wat een leuk boek Alma! Ik heb het met plezier gelezen; je schrijft heel makkelijk verteerbare tekst. Grappig dat je dat opmerkt, dat “we eigenlijk zonlicht eten” (heeft niks met de zintuigen te maken, maar eten is mijn vak natuurlijk). Groetjes, Pia

Geef een reactie

