week 19 en 20

Een verhaal over tekenen, in plaats van tekeningen, mag dat ook? Het is uiteindelijk een afspraak met mezelf en als ik ervan afwijk, mag ik daar zelf over beslissen? In ieder geval lukt het me even niet om de stap te zetten om wel te tekenen.

Vanochtend werd ik wakker met een herinnering aan tekenen.

Toen ik een beetje gewend was aan het feit dat ik een dochter had gekregen (en wat voor dochter! Eentje met genoeg wilskracht voor 10, eentje die zo stevig in het leven stond dat ik me eraan kon vasthouden.) kwam langzaam het verdriet over alle miskramen die tussen haar en grote zoon inzaten naar boven. Doordat zij mijn hoop op nog een kind vervuld had, was er ook plek om het verdriet over de niet geboren kinderen toe te laten. Ik zag haar liggen, in de gebreide en genaaide kleertjes, in het door mij beklede rieten wiegje, met de zorgvuldig gemaakte lappendeken. En ik besloot om te gaan tekenen.
Ik tekende dekentjes. Met ingewikkelde patronen, blokken, cirkels en sterren. Ik gebruikte alle kleuren van mijn potlodendoos. Voor elk kindje een papieren dekentje. Om het toe te dekken en af te sluiten.
Het schetsboek met de dekentjes is weg. Ik weet niet meer wat ik ermee heb gedaan. We zijn verhuisd in de tussentijd, misschien is het wel achtergebleven in het huisje in het bos. Ik kan er dus niet iets van laten zien. Maar dat is ook niet nodig, het tekenen was genoeg geweest om het verdriet te laten gaan.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, tekenen. Bookmark de permalink .

2 reacties op week 19 en 20

  1. Chaja zegt:

    ook ik heb een dekentje van je gekregen. Drie gezonde kinderen hebben er onder mogen slapen. Nu wacht het op de volgende generatie.
    Liefs

Geef een reactie

