over handwerken

Tamelijk plotseling ben ik opgehouden met het maken van een dagelijkse tekening en inmiddels hebben een paar mensen gevraagd waarom ik gestopt ben. Ik had er geen pasklaar antwoord op. Toen ik stopte was ik heel erg ziek en lukte het me niet om er nog energie voor te reserveren. Alles ging op aan de dagelijkse dingen van het leven. Eenmaal weer een beetje beter begon ik met andere dingen, breien en vervolgens ook naaien en borduren. Waarom pakte ik niet het tekenen weer op? Van tekenen werd ik toch blij.

Ik heb heel erg genoten van het dagelijks tekenen, heb geworsteld om mijn grenzen te verleggen, om te durven tekenen waar ik zin in had, om de materialen te proberen, om gewoon te doen en niet te veel te bedenken. Maar uiteindelijk vind ik mijn tekeningen zelf niet zo boeiend. Ik vind het doen fijn, maar het resultaat is meer “wel ok” dan dat ik het zo mooi vind dat ik er vaak naar wil kijken.

20140628-111626-40586257.jpg
Met handwerken is dat anders. Ik houd van het bedenken wat ik wil maken, van het proces van het maken, en van het resultaat. Ik houd van het ambachtelijke van het proces, van het langzame werken (daarom naai ik liever met de hand dan met de machine), en van de vanzelfsprekendheid van het ontwerpen. Het is meer mijn medium, realiseer ik me, dan tekenen.
Ik vind het ook heel bevredigend dat het product vervolgens een functie heeft, een truitje voor een kindje, een deken voor op ons bed, een jurk voor Alma, een poncho.

20140628-111626-40586601.jpg
Van het tekenen heb ik wel meer durf gekregen, maar die durf gebruik ik nu liever voor de handwerkprojecten dan voor een verdere ontwikkeling in het tekenen.

20140628-111626-40586884.jpg

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in breien, handwerken, tekenen. Bookmark de permalink .

4 reacties op over handwerken

  1. Prachtig Josh, zowel patroon als kleurkeuze. Ga door, want zulke fijne creatieve energie en inspiratie zal je ongetwijfeld goed doen.

  2. Chaja zegt:

    Mooi ontwerp! Is dat een onderdeel van je zomerdeken? Of is die al af? En zo ja, heb je daar dan ook foto’s van?
    Helaas is je tekening nog steeds niet aangekomen 😦 Heb je er misschien de barcode van of is het niet als pakje verstuurd?

  3. kungslilja zegt:

    Nu je dat zo schrijft, over de functie van het product, besef ik me dat ik dat ook heb met m’n naaiwerkjes. En deze foto’s van het handwerken vind ik erg leuk om te zien, net als ik je tekeningen mooi vond.

Geef een reactie

