een bèta dochter, thuisonderwijssucces

Sinds één september zijn we weer aan het werk, 2/3 VWO is aan de beurt om verwerkt te worden. Voor 2 VWO staan ons negen hoofdstukken wiskunde te wachten, en ondanks de operatie die er tussen kwam, is er al één af (spiegelingen en symmetrie, proefwerk een 9+) en wordt het huidige hoofdstuk in een noodvaart verslonden. Het gaat over het oplossen van vergelijkingen, algebra dus. Ze lijkt vaak de oplossingen zo uit het gedachtenwolkje boven haar hoofd te plukken, maar als het van mij moet, kan ze inmiddels een vergelijking ook stapsgewijs oplossen.
Toch gebeuren er regelmatig dingen die opeens helemaal niet lukken. Verhaalsommen waar drie onbekende eigennamen in voorkomen, dan struikelt ze over die namen, verliest de loop van het verhaal, moet drie keer terug om opnieuw te beginnen, wordt boos of verdrietig en dan moet ik haar even wijzen op de strategie om zo’n vraag te lezen. Namelijk hebben de namen zin in het verhaal, of kan je ze vervangen met A, B of C. Daarna kan ze zo’n som probleemloos maken. We zijn gelukkig het stadium voorbij dat ze wanhopig huilend zichzelf stom vindt, en haar hele denkcapaciteit heeft laten stuklopen op haar dyslectisch struikelen. Zo was het namelijk de eerste maanden toen ze weer thuisonderwijs kreeg, weer terug van haar schoolgang.
Negatieve getallen zijn ook een ding. Het heeft ons moeite gekost om daar een beeld bij te maken waar zij mee uit de voeten kan. Inmiddels hebben we er een paar, de thermometer, het NAP (het Normaal Amsterdams Peil) en als ze niet te moe is, de getallenlijn, met in het midden een nul.
Maar ondanks deze problemen is wiskunde leuk, zo leuk dat we regelmatig een paar bladzijden extra doen, omdat zij dat wil.
Biologie is ook zo’n heerlijk vak. We werken nu een schoolmethode door en zijn bij 3 VWO aangekomen, maar eigenlijk is het te makkelijk voor haar. Er is per hoofdstuk vaak maar een enkel feitje nieuw. Het lijkt haar wel leuk om volgend schooljaar examen in Biologie te doen.
Vorig jaar hebben we een inleiding in Natuurkunde en Scheikunde gedaan, en dit jaar doen we het echte werk. Ze houdt niet van de semi-lollige plaatjes in de meeste schoolboeken en we gebruiken nu een zeer droge methode, gemaakt door Roel Hendriks, een natuurkunde leraar. Ze heeft een grondig beeld van wat natuurkunde is, we hebben veel wetenschapsdocumentaires gekeken van de BBC, en veel tijd aan wetenschapsgeschiedenis besteed, en de kennis die deze methode brengt, zuigt ze op als een spons.
Maar ook hier zijn soms momenten waarbij ze door blijft vragen bij een detail en ik niet goed begrijp wat ze niet begrijpt. En elke keer als zoiets gebeurt, is ze bezig om de nieuwe kennis in haar beeld van hoe het is in te passen. Zoals ze zelf zegt, het moet ook kloppen in mijn hoofd, niet alleen op papier.
Omdat ik geen klas van 25-30 kinderen heb, heb ik tijd voor haar vragen, en hebben we tijd om samen door te krijgen waar iets wringt, of hoe we het kunnen oplossen. Daardoor krijgt ze zelfvertrouwen in haar vermogen om dingen te leren en dingen te kunnen. En dat is zo fijn om te zien.
We doen ook nog een paar andere vakken, spelling, Engels, economie, geschiedenis en aardrijkskunde. Veel lees- en schrijfwerk. Maar ook daarmee gaat het goed.
Sommige vakken, economie en natuurkunde, doen we in een online groepje van thuisonderwijzers (ouders en pubers). Dat maakt het extra leuk, ze kunnen vragen aan elkaar stellen in een forum of op de facebookgroep. We lossen samen puzzels op.
Meer dan zes uur per dag wordt er niet aan schoolwerk besteed. Er blijft dus nog veel tijd over voor alle clubjes, het paardrijden, de dag in de twee weken bij de pottenbakker, het bakken van taarten, het lezen, het afspreken met vriendinnen, het Whatsappen, het verwennen van mij, het wandelen en spelen met Hobbes, het uitslapen, en het op de bank hangen en TV kijken.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, dyslexie, hoogbegaafd, thuisonderwijs, veelgestelde vragen, wiskunde. Bookmark de permalink .

Een reactie op een bèta dochter, thuisonderwijssucces

  1. kellyhogaboom zegt:

    Sounds lovely! And it sounds like you are feeling well. Thank you for the update.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s