achtbaan

Zonder poten lijkt mijn stoel. De grond onder mijn voeten is wankel. Elke keer opnieuw is de zekerheid maar schijn.
Behalve de liefde om me heen, de mensen. De zon die opkomt en ondergaat. De hond die blij is om me te zien. De bladeren die gaan vallen omdat het herfst is. Mijn eigen levensvreugde en levensdrift.
Sinds een week weet ik dat de diagnose sarcoïdose weer op losse schroeven staat. Het enige dat echt zeker is, is dat ik ziek ben. En dat de ziekte chronisch is. En dat de ziekte te maken heeft met een heel erg niet goed werkend immuunsysteem.
Er is weer heel veel bloed afgenomen. Urinemonsters afgegeven. En zometeen ga ik weer in de grote scanmachine.
Mijn bloedvaten ontsteken spontaan. Dat kwam uit de weefselkweken.
Nu willen ze weten hoeveel bloedvaten, en waar allemaal. En kijken of er nog weer diepere lagen last hebben van ontstekingen, of andere plekken.
Het is een angstige tijd.
Mijn ziekte is ongrijpbaar. Misschien heb ik wel joshitis. Misschien ben ik wel uniek.
Maar vanochtend doen we gewoon wiskunde en ik schrijf dit blog terwijl Alma met Hobbes wandelt. En vanmiddag mag ik mijn vasten doorbreken met appelcake, van onze eigen appels.
Duimen jullie?

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

11 reacties op achtbaan

  1. Chaja zegt:

    En of.
    Sterkte. Heel veel sterkte. Hoe is de pijn?

  2. Jeetje, het houdt niet op. Wat een onzekerheid. Hopelijk komt er snel een juiste diagnose, waardoor behandelingen je kunnen helpen. Uniek ben je zeker, maar met ziektes wil je dat nu net niet. ik wens je veel sterkte. En geniet van de appelcake uit eigen tuin. Dan ga ik duimen.

  3. Ragna zegt:

    natuurlijk duim ik! ❤

  4. Ja lieve Josh, ik duim!

  5. Eva zegt:

    Hi Josh, Ik lees al langer je fantastische blog over je dochter Alma en jouw leven. Wat een narigheid, die onzekerheid en pijn, en wat sla je je er moedig doorheen! (Ik vraag me af: ontstoken bloedvaten?! is het niet misschien een vorm van vasculitis? zie http://www.vasculitis.nl Veel klachten lijken daar op. Al een ANCA test gehad? Op deze website staan meer auto-immuunziekten. Misschien heb je iets aan deze tip! Veel sterkte! ♥ Eva

  6. baasbraal zegt:

    Hè bah zeg! Denk aan je Josh, hééééél intensief, dat je vooral de warmte en liefde van de mensen om je heen voelen mag en verder geen pijn……

  7. kellyhogaboom zegt:

    I am glad you keep writing and sharing. I think of you often.

  8. Saskia van Dongen zegt:

    Zeker! Sterkte en hou je taai.

  9. liesie zegt:

    Uit ervaring weet ik dat het leven met sarcoïdose (in mijn geval van mijn man) veel onzekerheid brengt. Maar helaas weet ik ook dat niet zeker weten wat er aan de hand is nog veel meer onzekerheid brengt. Ik wens jou en al jouw dierbaren veel sterkte.

Geef een reactie

