lagen

Een laag is blij met de zon van de afgelopen dagen, met de kleuren van de herfst, met de vijgen die rijp worden in de boom, met Hobbes die van blijdschap om me te zien met zijn hele achterlijf heen en weer kwispelt.
Een laag is moeder, bezorgd om een ziek meisje, betrokken bij het weer beter worden, deze laag leest voor, knuffelt en betuttelt, en is tevreden over het resultaat.
Een laag is fanatiek aan het werk met de dubbelzijdige wanten, met een twee kleurenpatroon. Steekje voor steekje breien, en de aandacht erbij houden, en opletten hoe ik mijn rechterhand gebruik.

IMG_1744.JPG
Een laag is in pure paniek. Ik blijk antstoffen te maken tegen het medicijn dat de sarcoïdose in bedwang houdt. Ik moet dus weer met de methotrexaat beginnen om de antistoffen in bedwang te houden. En omdat ik niet zo goed tegen methotrexaat kan, krijg ik pillen om de bijwerkingen van de methotrexaat te beperken. Ik wil dit niet. Het is zo’n kwetsbaar bestaan. Er komt zo snel elke keer wat boven op de al bestaande toestand. Ik ben nog niet klaar met het wegdweilen van wat uit de overlopende emmer stroomde en dan komt er weer een plens. Ik ben zo moe. Ik ben al zo misselijk van de antibiotica die ik nog 10 dagen moet slikken door die stomme teek. Ik probeer allerlei beeldspraak uit om te kijken hoe ik het kan aanvaarden, hoe ik voorbij de vraag “waarom ik” kan komen, voorbij het zinloos in opstand komen. Er is namelijk geen gevecht, ik kan mezelf niet tegenover mijn ziekte zetten, en ook niet tegenover mijn lichaam.
Een laag wil vertrekken. Weglopen. Niet meer meedoen. Geen pijn meer hebben. Geen last meer veroorzaken.

En al die lagen, met nog wel een paar, ben ik.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in Lyme, sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

6 reacties op lagen

  1. Gert-Jan Horsthuis zegt:

    Een laag is vergeving en vertrouwen. De grootse kracht van berusting en innerlijke kracht.

    Je blog geeft het beeld van een sterk heldin die van het leven een extreem grote uitdaging krijgt. Vele grote helden en heldinnen zijn je voorgegaan en vereeuwigd in sagen en andere verhalen.

    Succes en sterkte met wat is en nog komen gaat.

    • Josh Moll zegt:

      Welkom, Gert-Jan. Bedankt voor je reactie. En inderdaad zijn vergeving en vertrouwen belangrijke aspecten van aanvaarden.

  2. baasbraal zegt:

    Oooo, wat een gevecht meid! Logisch dat je af en toe de moed verliest, logisch dat je af en toe opstandig wordt. De kunst is natuurlijk om je in die laag te nestelen die energie geeft in plaats van kost. Ik wens je alle sterkte en wijsheid en natuurlijk gezondheid toe en ik denk aan je………

  3. baasbraal zegt:

    En wat een PRACHTIG breiwerk ben je weer aan het opzetten trouwens!

  4. Mique zegt:

    Inderdaad een prachtig breiwerk. Ook al zou t niet zo mooi zijn, het feit dat je dat weer met je hand doet! Wat een kracht, wat een doorzetter. En daarbij : die laag van twijfel, van NIET willen (dit wil toch niemand?) die is er ook. Ik moest denken aan het volgende: buiten alles wat je hebt en moet ondergaan, laat je ook zien dat je je geestelijke vrijheid behoudt. Je keuze om onder moeilijke omstandigheden je eigen houding te bepalen, je eigen weg te kiezen. Je doelen te stellen en die proberen te (en vaak ook te kunnen) verwezenlijken. Daar ligt jouw kracht!
    En, ik heb me ook ooit afgevraagd: waarom ik? En toen bedacht ik me: waarom een ander wel en ik niet? En dat was net zo n onzinnig vraag, waarop ik ook geen antwoord wist. En daarna heb ik die twee vragen niet meer gesteld. Dat gaf ook rust, ik hoefde niet meer naar n antwoord te zoeken. Het voorkwam en voorkomt dat ik me op een of andere manier schuldig voel aan wat me overkomt. Het leven is niet rechtvaardig, niemand heeft dat ook beloofd (althans niet dat ik weet) Mijn lief zegt vaak: zo is het leven. Niet fatalistisch, maar wel aanvaarden dat er vaker een paraplu dan een parasol nodig is. Met deze houding komen we wel verder en ook door het onszelf open te stellen voor anderen. Jij doet dat ook en wat een fijne mensen heb je om je heen!
    Ik wens je heel veel sterkte toe!

Geef een reactie

