bikkel

Onze dochter is een bikkel. Zo eentje waarover de VPRO televisieprogramma’s maakt: Bikkels. Een kind dat tevens mantelzorger is.

Doordat Alma thuisonderwijs krijgt zijn we veel samen. Gedurende de dag loopt zij heel vaak voor mij, een kopje thee halen, de iPad ligt nog in de andere kamer, een kruik moet van boven komen, een nieuw bolletje wol, wat ik ook nodig heb, ze haalt het. Alleen medicijnen, die vraag ik niet en dat wil ze ook niet. Daar moeten we te precies mee zijn, die zijn te gevaarlijk en die verantwoordelijkheid wil ik haar niet opleggen.

Wie het eerste wakker is in huis zet thee en koffie, en dekt de ontbijttafel. Heel regelmatig is dat Alma. Ze laat Hobbes uit, elke dag een paar keer. Ze bakt en kookt. Niet elke dag, maar wel regelmatig. Ze smeert mijn boterhammen. Ze stuurt me soms naar bed. Ze helpt me soms met aankleden, of afdrogen, als zij dichterbij is dan Sytze.

En dit doet ze allemaal, vanzelfsprekend, zonder morren. Ze is een bikkel!

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, sarcoïdose, thuisonderwijs, ziek. Bookmark de permalink .

4 reacties op bikkel

  1. kellyhogaboom zegt:

    What a wonderful daughter… a wonderful opportunity for her to help care for another. [ hugs ]

  2. chaja zegt:

    Ja, dat is ze. En dat zal haar karakter vormen of al gevormd hebben. Uit nood geboren maar haar sterkend. Je zou haar zo erg gunnen dat het niet nodig zou zijn maar als dan tóch, zal het haar tot een nog rijker, completer mens maken dan ze al is.

Geef een reactie

