kijkje in de keuken: muziek

Alma heeft nu zo’n vier jaar pianoles van een fantastische pianolerares (Lia Plaisier). Zij is iemand die het belangrijk vindt dat kinderen plezier hebben in het spelen, die zo goed is in haar vak dat ze niet vasthangt aan een methode, maar kan inspelen op wat op dit moment de goede muziek is.
Vanaf het begin gaf ze Alma muziekstukjes op die heel makkelijk zijn, en waardoor een dyslectisch kind (want ook bij het lezen van muzieknoten speelt dyslexie een grote rol!) toch langzaam noten kan leren lezen. Maar ook leerde ze stukken die veel moeilijker waren aan mijn dochter. Per vier of acht maten werd zo’n stuk opgebouwd totdat het helemaal in haar hoofd zat. Dit waren stukken die muzikaal veel interessanter zijn. Deze combinatie werkte bij Alma fantastisch.
Piano studeren is, sinds Alma weer thuisonderwijs krijgt, een onderdeel van de thuisschooldag geworden. Het staat op de planning en ze doet het gewoon elke dag. Muziek instuderen is zo leerzaam! Ze vecht met haar perfectionisme, ze leert omgaan met de woede die opkomt als iets niet lukt, ze ontdekt dat doorzetten zin heeft, als ze het opbreekt in kleine stukken kan ze inmiddels elk stuk aan, ze leert de puntjes op de i zetten, en ze geniet er zo van als ze een stuk zo beheerst dat het vanzelfsprekend wordt. Ze speelt bijna elke dag om te studeren, maar ook om te ontspannen. Ik hoef er niet bij te helpen, alleen het op de lijst zetten als taak is meestal genoeg. Soms heeft ze een vraag, maar meestal kan ik al breiend zitten luisteren.
De afgelopen week is ze met iets anders muzikaals begonnen. Ze is het lied ‘Hallelujah’ aan het instuderen, om te zingen. Ze begon door heel veel naar een YouTube filmpje te luisteren waarin Alexandra Burke het zingt, maar ze merkte dat als ze het alleen zong het helemaal niet zo mooi klonk als in het filmpje. Dat is natuurlijk ook niet zo makkelijk, ze heeft nooit zangles gehad, ze heeft een heel andere stem en ze heeft niet zo’n achtergrondkoor bij de hand. Ik heb heel lang in koren gezongen en zangles gehad, dus al snel kwam ze bij mij met de vraag wat er mis ging.
We zijn nu al dagen in de thuisschool bezig met een crash course zingen. Ademtechniek zorgt voor eindeloze giechelbuien (want als je je buik moet vasthouden om te voelen hoe je ademt, kietelt het), ik moet zoeken naar beeldspraak om uit te leggen hoe je een hoge noot zingt (een noot als een appel plukken door te reiken (niet goed) of van bovenaf ernaartoe duiken (wel goed)), je stem vinden, dramatisch durven zijn, of juist eenvoudig een kind zijn dat zingt, de tekst uit je hoofd leren, notities maken over nadruk en waar je ademhaalt en begrijpen wat je zingt. We leren wat over koning David en Batsheba, over Samsom en zijn haar. Oei, het blijkt ook over seks te gaan, een vreselijk griezelig – iewks – onderwerp. Ze moet van mij voor de spiegel zingen en zien hoe haar buik beweegt, en zorgen dat haar schouders ontspannen blijven.
We hebben zo’n lol samen, en tegelijkertijd is het echt hard werken. Ik merk dat ze geleerd heeft hoe ze om moet gaan met muziek instuderen en dat ze er de moeite voor wil opbrengen die nodig is.
Als het op tijd lukt, en ze het durft, gaat ze het zondagavond zingen als er wat bezoek is voor mijn verjaardag. Ik verheug me er op.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, kijkje in de keuken, muziek, thuisonderwijs en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op kijkje in de keuken: muziek

  1. Lori zegt:

    so, so great! 🙂

  2. kungslilja zegt:

    Gaaf! Ik vind het zo leuk om te lezen over hoe jullie het thuisonderwijs invullen! Ik geloof heel sterk in ‘leren van het leven’, leren van wat we tegenkomen als we iets graag willen/doen. Toevallig: al sinds m’n puberteit ben ik gek op het lied Halleluja. Kippenvel.

  3. Liam zegt:

    Wat leuk. Er gaat toch niets boven muziek. Ik geniet ook elke dag van de muziek die mijn meiden maken.

Geef een reactie

