kijkje in de keuken: handwerken

Misschien is handwerken niet meer een serieus vak op de middelbare school (zoals vroeger in de tijd van ‘Schoolidyllen’, het boek van Top Naeff, waar de wilde Jet een jaar over een steeds grijzer wordend babyvestje deed), maar in dit huishouden is het wel degelijk aanwezig. Ik maak veel dingen van stof en wol, en dat deed ik al lang voordat Alma op de wereld kwam.

Alma heeft geleerd om met de naaimachine te werken en met de hand te naaien. Ze doet het bij vlagen, maar het is niet haar hobby.

Laatst wilde ze weer eens leren breien. Ik heb al een paar keer geprobeerd om het haar te leren, maar het wilde nooit. Ik ben rechtshandig en zij links, we kregen het niet voor elkaar. Maar tegenwoordig brei ik zelf bijna linkshandig, en opeens werkte het.
IMG_1862Ze heeft in een paar dagen tijd enorme sloffen gemaakt, met een eenvoudig patroon. Die sloffen zijn in de wasmachine gedaan en op 90 graden gewassen zodat ze vervilten. Zo werden het heerlijke dikke pantoffels. (Dit werkt alleen als je echte wol gebruikt, niet met Acryl of Superwash.)
IMG_1914Die mij precies passen ­čÖé En waar ik heerlijke warme voeten in houd.
IMG_1916

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, breien, handwerken, kijkje in de keuken. Bookmark de permalink .

Een reactie op kijkje in de keuken: handwerken

  1. Wat leuk en mooi! Ik ben ook linkshandig en heb breien geleerd van mijn oma die rechtshandig was. Ik brei rechts, maar of dat nou komt omdat zij rechts was, ik heel jong of ik gedeeltelijk rechts ben, weet ik niet. Ik knip bijvoorbeeld ook recht ­čśŐ. Maar in ieder geval fijn dat ze er plezier aan beleeft. Geniet van je mooie pantoffels!

Geef een reactie

