kijkje in de keuken: vakantie

Een belangrijk onderdeel van een schooljaar is de vakantie. Vroeger, in de eerste thuisschooljaren, waren vakantie en weekend niet heel anders dan thuis. Er werd elke dag wel gelezen, gespeeld, en rekenen was nog een soort spel. Inmiddels, sinds de middelbare school jaren, is het anders. 

We hebben drie maanden zomervakantie. Alma is klaar met haar jaartaak, de formele schoolvakken zijn afgerond, en dan is het tijd geworden voor eindeloze dagen waarin ze zelf mag weten wat ze doet. We zijn op vakantie geweest in de Bourgogne, dat was zwemmen, wandelen, heel veel lezen en spelletjes doen, stokken snijden, met de eenden bevriend raken totdat ze de jonge eenden kon aaien en lekker frans eten. Een mooi begin. Vervolgens is er genoeg tijd om te gaan logeren en logees te krijgen, op kamp te gaan, uren in bad liggen en lezen, lange wandelingen met Hobbes te maken, zich te vervelen, whatsappen, youtube kanalen volgen, veel buiten zijn en vervolgens een project te beginnen.

Vanuit niets hoeven ontstaat altijd wel een plan. Dit jaar is het spinnen (met een spinnewiel). Er lag nog een schapenvacht op zolder, die is uitgezocht, gewassen, voor een deel gekaard, en inmiddels voor een deel gesponnen en getwijnd. Van dat spinnen wordt ze lekker ontspannen, zegt ze zelf, en ze kan er goed bij dromen. Ze heeft plannen om de wol te verven, er mee te gaan weven, misschien een winkeltje te beginnen. Het is leuk om te zien en de wol die ze spint ziet er goed uit.

  
Voor mij is de vakantie ook goed. Ik geniet van de vrijheid, ik heb opeens alle tijd om te doen waar ik zin in heb. Ik ben natuurlijk aan het breien, een project in de kleuren van het uitzicht bij ons vakantiehuisje. Ik neem tijd om te lezen, ik kijk de Tour de France, en ik ben aan het leren om patronen te maken zodat ik mijn eigen kleren kan naaien. 

In september beginnen we weer. Dan is er genoeg tijd geweest van niks moeten dat we weer zin hebben in structuur.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in algemeen, alma is alma, boeken, buiten, handwerken, kijkje in de keuken, lezen, natuur, school, thuisonderwijs, wandelen. Bookmark de permalink .

6 reacties op kijkje in de keuken: vakantie

  1. Ragna zegt:

    Dat klinkt fijn!!

  2. kellyhogaboom zegt:

    This all sounds very special!

    What method are you using to learn to make patterns?

  3. chaja zegt:

    Zelf nog niet met vacantie, raak ik helemaal in de stemming door je beschrijving. Lekker!

  4. kungslilja zegt:

    Dat klinkt heerlijk! Drie maanden niets hoeven, lijkt me een goed recept voor creativiteit. Geniet ervan!

  5. Wat heerlijk klinkt dat! Ik ga in de herfst ook een cursus spinnen volgen. Alleen al het getik van een spinnenwiel klinkt zo gezellig! Ik wens jullie nog een fijne vakantie.

Geef een reactie

